Fit de lente in!

Fit de lente in!

De eerste zon is een feit en dan begint het bij velen te kriebelen om te sporten. In deze nieuwsbrief lees je meer over de positieve effecten van sporten op je lichaam en geest. Je vindt hier enkele tips om aan de slag te gaan.

Bewegen is goed om af te slanken

Hoe meer je beweegt en sport, hoe meer calorieën je verbrandt. Door te sporten zet je je spieren aan het werk, zo wordt je niet enkel slanker, maar verstevig je je figuur. Let er wel op dat je gezond eet en de caloriën die je verbruikt door te sporten, niet compenseert door ongezonde voeding of drank achteraf.

Bewegen houdt je hersenen jong.

Lichamelijke activiteit voor een betere doorbloeding van de hersenen. Door regelmatig te sporten verbeteren we ons geheugen, het reactievermogen, de concentratie en het leervermogen. Ook als je op latere leeftijd begint met bewegen heeft het nog een positieve invloed op het brein.

Blij door beweging

Regelmatige lichaamsbeweging vermindert de kans op stemmingsstoornissen zoals angst of depressie. Men vermoedt dat deze positieve effecten van sporten te danken zijn aan de toename van neurotransmitters, de stoffen in de hersenen die de stemming regelen. Bovendien reageren mensen met een goed uithoudingsvermogen minder hevig op stress.

Krachttraining voor het dagelijkse leven

Met de jaren verliezen we behoorlijk wat aan spiermassa. Door aan krachttraining te doen, kan je spiermassa kweken. Krachttraining doe je door te trainen met gewichten en op zogenoemde weerstandsapparaten. Bereid je grondig voor en laat je begeleiden door een professionele trainer om blessures te voorkomen.

Sterke botten

Lichaamsbeweging is een doeltreffende maatregel om botontkalking (osteoporose) te voorkomen. Beweging zorgt namelijk voor de opslag van calcium in de botten. Voldoende dagelijkse beweging in de kinderjaren stimuleert de opbouw van het bot en is ook bepalend voor de maximale botmassa. Fysieke activiteit zorgt bovendien ook voor een verbeterde soepelheid en bewegingscoördinatie en een grotere spierkracht, waardoor de kans op vallen vermindert. Een half uur wandelen of drie keer per week fietsen, zwemmen, joggen en dergelijke zijn zeer geschikt.

Gezond hart, fitter gevoel

Bewegen is dé manier om de bloedvaten, het hart en de longen gezond te houden. Vooral de activiteiten waarbij het hart sneller en meer bloed moet rondpompen en de longen flink aan het werk worden gezet. Fietsen, hardlopen, stevig wandelen en zwemmen zijn daarom uitstekende sporten. Door te sporten verbetert na een tijdje je conditie, waardoor je je een stuk fitter voelt. Heb je bloeddruk- of hartproblemen, raadpleeg dan eerst je arts en vraag om advies. Er kan eventueel een check-up aangevraagd worden bij de cardioloog.

Tips & tricks: Zo begin je met sporten

* Als je al een tijdje niet actief bent, is het best om op een comfortabel niveau te beginnen met bewegen. Als je kracht en uithoudingsvermogen verbeteren, kun je een beetje meer activiteit toevoegen.

* Wat houdt je tegen? Enkele populaire excuses weerlegd:

               1. Het kost te veel => wandelen, joggen, dansen zijn zeker niet duur of begin al met de trap te nemen in plaats van de lift.
               2. Ik heb geen tijd => Begin met korte inspanningen van een tiental minuten enkele keren per week. Iets is beter dan niets! De tijd en                                                                  inspanning zal worden terug- betaald doordat je meer energie hebt.
               3. Ik weet niet welke activiteit => Kies iets wat je graag doet, probeer dingen uit. Er worden vaak gratis lessen aangeboden in het begin van                                                      een nieuwe reeks.

* Wandelen is een prima manier om met meer fysieke activiteit te starten. Wandel de eerste tijd een paar keer per week een half uur. Voer dit langzaam op: loop eerst een beetje langer en loop daarna meer dagen per week. Er bestaan verschillende schema's die je kan volgen, naargelang je conditie.

* Volwassenen zouden eigenlijk ten minste 2 dagen per week iets moeten doen aan spierversterking of krachttraining. Heb geduld als je net begint. Elke spier die meer dan een week niet getraind is, zal je binnen 24 uur laten weten dat hij is gebruikt. Start licht, gemakkelijk en luister naar je lichaam.

Het belang van warming-up en stretching

Gedurende de algemene warming-up warm je je spieren op. Dit doe je best 5 à 10 minuten voor eender welke training. Je begint met enkele korte oefeningen om het bloed te laten stromen.
Stretching verlengt en ontspant de spieren. Het helpt bij het uitvoeren van de volledige beweging en het houdt je flexibel. Het is een goed idee om de spieren te rekken die je voor, tijdens en na de inspanning gebruikt.
Een goede opwarming en stretching helpen om blessures te voorkomen.

Ons advies

Sporten is gezond, daar bestaat geen enkele twijfel over. Je begint best rustig en doordacht. Heb je bepaalde klachten, vraag dan eerst advies aan je arts. Kies een sport of vorm van beweging die bij je past. Maak doelstellingen, maar blijf realistisch.
Beweeg bewust, zo leer je je grenzen kennen en vermijd je blessures. Heb je specifieke vragen omtrent sportvoeding, vraag advies aan je apotheker.


Bronnen: www.gezondheidsnet.nl, www.gezondheid.be, Etixx.